سفارش تبلیغ
صبا ویژن

از دشمنی که در سینه ها مخفیانه رخنه می کند و در گوشها آهسته می دمد، بپرهیزید . [امام علی علیه السلام]

ماسال
macromediaxtemplates for Your weblogList of Iranian Top weblogspersian Blogpersian Yahoo

نویسنده: چیکا شنبه 88 فروردین 15   ساعت 11:57 صبح

شهرستان ماسال در شمال غرب استان گیلان واقع شده است، از جانب شمال به رضوانشهر، از جنوب و شرق به صومعه سرا و از غرب به خلخال محدود است. 486 کیلو متر مربع وسعت و نزدیک به 55 هزار نفر جمعیت دارد ناحیه ی بزرگی در غرب این شهرستان با دنباله ی رشته کوه البرز پوشیده شده است.

این شهرستان دارای دو بخش مرکزی و بازار جمعه و دارای چهار دهستان به نامهای طاسکوه، کوچکام، شیخ نشین و شاندرمن است. جمعا 88 روستا دارد. ماسال دارای دو ناحیه ی عمده ی جغرافیایی جلگه ای و کوهستانی است. دامداری و کشاورزی از شغلهای اصلی اهالی ماسال می باشد. این شهرستان از جهت تولید برنج، انواع دام و محصولات دامی از جمله کره و پنیر و عسل از شهرت خوبی برخوردار است جوراب پشمی و شال، از صنایع دستی آن محسوب می شوند. ییلاق ماسال و اماکن مذهبی از جمله امامزاده ی روستای شالما و آقا سید رضا از نظر سیاحتی و زیارتی اهمیت ویژه ای دارند. گویش وران تالشی تقریبا صدرصد مردم ماسال را تشکیل می دهند. مردم پر تلاش ماسال سالها و قرنها ی متمادی را با قصه ها و افسانه ها سر کرده اند. قصه گویان و افسانه سرایان با نقالی خود کلاس درس تشکیل داده، آنچه را که نسل به نسل از اجداد خود به ارث برده بودند، به بچه ها و نوادگان خود ارائه داده اند و براستی که وظیفه ی اصلی افسانه در این خطه از تالش بزرگ، امر مهم آموزش بوده است.

با بررسی نگارنده مشخص شد که بسیاری از برگسالان و گویش وران تالشی افسانه هایی را که در ایام کودکی شنیده اند، فراموش نموده و انصراف خاطر پیدا کرده اند. این امر دلیلی برانفصال فرهنگ نسل گذشته از نسل کنونی است زیرا انسان با فرهنگ خود زنده است. فرهنگ فرد، مانند هوا و آب برای زندگی او حیاتی است. اگر او را از فرهنگش بگیرند بی اصل و ریشه خواهد شد. پا در هوا و سرگردان، به منزله ی (( هباءاً منثوراً)) از بین خواهد رفت.

زبان رایج شهرستان ماسال یعنی زبان تالشی دارای خصوصیات صرفی و نحوی مخصوص به خود است. وجود کنایه ها، استعاره ها، مثل ها، لطیفه ها و بذله ها، طنزها،بیت های پراکنده، لالا یی ها و مخصوصا افسانه های عامیانه، زبان تالشی را غنا بخشیده است این زبان، فرهنگ مردم ماسال در عصر های گذشته و زمان حال را در خود حفظ کرده است جملات کوتاه، رسایی عبارت ها و ترکیب ها، وجود واژه های قدیمی فراوانی اصوات و اشارات از ویژگیهای زبان تالشی رایج در ماسال می باشد. زبان تالشی ماسال نسبت به زبان تالشی مناطق دیگر استان گیلان سلیس تر و روان تر است و واژه های ناتراشیده و زمخت کمتری دارد اما در کل، از همان ویژگیهای تالشی رایج در مناطق دیگر برخوردار می باشد.


نظرات شما ()

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
کشتی گیله مردی‎ ‎
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
[عناوین آرشیوشده]

فهرست
17232 :مجموع بازدیدها
11 :بازدید امروز
2 :بازدید دیروز
درباره خودم
ماسال
لوگوی خودم
ماسال
صفحات اختصاصی
بایگانی نوشته ها
فروردین 1388
اشتراک